![]() |
![]() |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
Jan Amos Komensky (Comenius): 1592 – 1670
Este considerat fondatorul învăţământului modern, supranumit “profesorul naţiunilor”. În opera lui “Didactica Magna” găsim unele principii valabile şi astăzi în educaţie, ca de exemplu: - omul este cea mai înaltă creaţie; - viaţa înseamnă o pregătire pentru eternitate; - copiii şi tinerii trebuie educaţi împreună, în şcoli; - şcoala trebuie să fie deschisă atât pentru fete, cât şi pentru băieţi; A scris şi despre despre cerinţele şi principiile predării şi învăţării, reforma şcolară etc. Comenius
Comenius este o componentă a Programului de Invăţare pe Tot Parcursul Vieţii (Lifelong Learning Programme).Se adresează şcolilor din învăţământul preuniversitar.Are ca scop realizarea de parteneriate şcolare (implicarea elevilor şi profesorilor în activităţi educaţionale de cooperare) şi formarea personalului didactic pentru a consolida dimensiunea europeană în educaţie.De asemenea, parteneriatele școlare Comenius urmăresc: · Dezvoltarea cunoaşterii şi înţelegerii diversităţii culturale şi lingvistice europene în rândul profesorilor şi elevilor; · Sprijinirea elevilor pentru a dobândi competenţele şi abilităţile necesare dezvoltării personale pentru integrarea profesională şi cetăţenie activă;
Gimnaziul de Stat „Mihai Viteazul” a încheiat un parteneriat multilateral COMENIUS cu:
Chilcote Primary School din Birmingham – Anglia
Oakgrove Primary School din Londonderry – Irlanda de Nord http://www.oakgroveschool.co.uk
Sem Skole din Tonsberg – Norvegia http://skole.tonsberg.kommune.no/sem/
Şcoala Generală nr. 47 im. Marii Konopnickiej din Czestochowa-Polonia.
Titlul proiectului:
European citizenship: We are different, but all the same.
Durata proiectului: 2009-2011
Numărul de mobilităţi aprobate: 14
Numarul de mobilități efectuate: 19
Destinațiile mobilităților:
BIRMINGHAM, ANGLIA
-fondat
acum 1000 de ani;
-cu
o industrie foarte dezvoltată, a contribuit în epoca modernă la
transformarea Angliei în „atelierul lumii”;
-oraş
cu o viaţă culturală deosebită;
-astăzi
trăiesc alături de englezi numeroase minorităţi etnice şi rasiale;
-personalităţi:
inventatorul John Wyatt – maşina de tors; formaţii celebre: UB40,
Led Zepelin, Black Sabbath, Duran Duran etc.
-atracţii
turistice: Muzeul şi Galeriile de Artă, muzeul de ştiinţă, The
Cadbury Word (muzeu al ciocolatei), Grădinile Botanice, National Sea
Life Centre, Catedrala Sf. Philip etc. În apropiere:
Stratford-upon-Avon şi Castelul Warwick.
www.wikipedia.org Londonderry, Irlanda de Nord, Marea Britanie
Naţionaliştii irlandezi catolici preferă numele Derry, iar unioniştii protestanţi pe cel de Londonderry. S-a format în jurul unei vechi mănăstiri, întemeiată prin secolul VI de Sfântul Columba (unul din cei „12 apostoli ai Irlandei”). Rîul Foyle este un paradis al păsărilor. Oraşul este port la mare, jucând un rol important pentru Aliaţi în cursul celui de-al doilea război mondial. Oraşul dispune de aeroport şi universitate. Colonizarea britanică a avut loc în secolele XVI-VXII. Astăzi trăiesc circa 90000 de locuitori, din care 77% sunt romano-catolici, iar 20% protestanţi. Există o lungă istorie a confruntărilor naţionaliştilor irlandezi catolici cu britanicii protestanţi. Tot mai multe forţe politice, bisericeşti, şi non-guvernamentale fac eforturi pentru concilierea celor două părţi. O personalitate celebră este poetul Seamus Heanney, laureat al premiului Nobel în 1995. Obiective turistice: Catedrala Sf. Columba (1633), Catedrala Romano-Catolica Sf. Eugen (sec. XIX), Centrul Amelia Earhart (pilot, a traversat singură Atlanticul de la Newfoundland la Derry în 1932), The Guildhall (clădirea ghildelor), Muzeul Naval, Centrul de distracţii, podurile de pe Foyle etc. La 80 km - un monument al naturii, Giant’s Causeway, cu mii de coloane bazaltice.
www.wikipedia.org
Třnsberg, comitatul Vestfold, Norvegia
Ř Este situat la circa 100 km sud de Oslo. Ř Oraş din 1838 (cel mai vechi oraş din Norvegia), dar istoria locului începe pe la 900 d.H. Ř Are aproximativ 46000 locuitori. Ř Pe ruinele unei vechi fortăreţe medievale se ridică un turn ridicat în sec. al XIX - lea. În 1904 s-a descoperit în apropiere, la ferma Oseberg, o navă a vikingilor, care azi poate fi văzută în Muzeul Corăbiilor Vikinge de la Oslo. Ř Din punct de vedere economic, în Třnsberg s-au dezvoltat de-a lungul istoriei morile de hârtie, atelierele de prelucrare a metalului, mai ales a argintului, de prelucrare a pielii sau a berii, dar şi construcţia de nave. Ř Atracţii turistice: Biserica Sf. Michael, Castelul Regal, Biserica Sem, Muzeul Vestfold. Ř Oraşul a dat patinatori şi schiori de valoare, dar şi mari nume în muzica uşoară norvegiană.
www.wikipedia.org
Czestochowa, Polonia
-- este un municipiu din voievodatul Sileziei, din sud-vestul Poloniei. - a fost fondat în sec. al XI-lea. - în 1382 a fost ridicată mănăstirea Paulinelor numită Jasna Gora (Muntele Alb), de către Ladislau Opole, din dinastia Piaştilor. - în 1384, mănăstirea a primit icoana făcătoare de minuni a Fecioarei Maria, numită „Madona Neagră”, realizată în stil ortodox, care a salvat de mai multe ori oraşul de la pieire; mănăstirea Jasna Gora este loc de pelerinaj şi principala atracţie turistică pentru milioane de credincioşi în fiecare an; a fost unul din locurile preferate de rugăciune ale papei Ioan Paul al II-ea; - oraşul a luat parte la toate frământările istorice ale ţării, luptând contra ocupaţiilor diferite de-a lungul istoriei.
www.wikipedia.org
Diseminare Irlanda de Nord(engleza) Facts and information The fourth meeting of the Comenius Project „We are different, but all the same" took place at Oakgrove Primary School, Londonderry, Northern Ireland, during 3rd- 7th November 2010.
∆ All the five countries involved in the project took part to the meeting.∆ The main issue of the meeting in Northern Ireland: Community links∆ The title of the project at « Mihai Viteazul » secondary school :TÂRGU-MUREŞ – A COMMON PAST, A FUTURE TOGETHER
THE MEETING OBJECTIVES:
Evaluating
the activity from Norway
•Presenting
the materials prepared for this meeting.
•Scheduling
the next meeting in England: 2nd-
6th February
2011
Taking the decision
of involving 4 students of our school in the activity in
England.
•Discussions:
--the
European Day of Languages
--Christmas
--
the
„How
we stay safe”
project
--
bullying
Feelings and emotions
-We were impressed by the welcoming show
-The
Romanian dance presented by the students
-The factfile noticeboard about Romania
![]()
Strengths
:
-the excellent organization
-
warm, positive, stressless atmosphere
-
the advanced technique
-
well-equipped classrooms
-
teacher cooperation
-
interactive
activities
-
the use of modern teaching means
-the
opportunity of learning new things
New ideas
§More
colourful and attractive classrooms (in
Romania)
§Using
VoiceThread
§The
Wednesday meetings on Skype should be
led by the representatives of one
country, being based on a given topic.
§The
next time topic should be approached
from the same point of view- bullying
and anti- bullying
§A
10 minutes DVD presentation in the
mother tongue.
§The
students involved in the next time
activity should be 11-12.
Conclusion:
-We
are disadvantaged from the teaching
materials and means point of view.
-There
is a huge difference between the Irish
and the Romanian teaching system,
unfortunately to our disadvantage.
-The
Irish school provides the children
a warm , familiar and attractive
environment.
Diseminare Marea Britanie(engleza)
OUR CHOCOLATE DAYS
Great Britain, Birmingham,
Chilcote School,
2-6 February 2011
Participants: Laura Gomotîrceanu,
Ionela
Ţandea,
Szász
Gyöngyi,
Oana Codarcea, Maria Oprea,
Razvan Logigan, Gál
Róbert,
Alex Jakab
DATA AND INFORMATION
¨The
4th meeting of Comenius project “We are equal, but all the same”
took place in Birmingham, Great Britain, during 2-6 February
2011
¨ Birmingham
has approximately
1500000
inhabitants and almost half of them are immigrants.
¨Five
countries involved in the project participated at the meeting.
¨The
meetings took place in Chilcote School
¨We
noticed the presence of three teachers in the classroom
of young students.
¨The
school has a room for the undisciplined children who
disturb the class and who are supervised in that special
room by one of the teachers.
¨During
classes, young students listen to ambient music.
¨Pupils
are encouraged and congratulated by the teachers each
time they express themselves orally or in writing.
¨We
were told about the historian of
Cadbury
chocolate factory,
but also the importance it had in the economic and
tourist development of Birmingham city.
¨Sightseeing
:
The History Museum, Lord Mayor’s Chamber, two
Places of Worship: a Mosque and a Gurdwara,
which are very different from churches because
it is compulsory to take of your shoes and to
cover your hair in respect for the Muslim and
Hindi people, but for hygienic reasons also.
¨This
seminar’s objectives were:
Diseminarea activităţilor din cadrul proiectului de parteneriat Comenius
Beneficiar: Gimnaziul de Stat “Mihai Viteazul”, Tg.-Mureş Coordonator proiect Romania: Mariana Farcaş Responsabili: profesorii de limba engleză Adriana Boiti, Teodora Mircea d-na invatatoare Cornelia Gheorghe Locul de desfăşurare: Chilcote Primary School, Birmingham, Anglia Perioada: 3- 7 februarie 2010 Tema proiectului: We are different, but all the same Subiectul întâlnirii din Anglia: Predarea toleranţei
În perioada 3-7 februarie 2010, am participat la o vizită de lucru în cadrul proiectului Comenius la Chilcote Primary School, în Birmingham, Anglia. Tema proiectului “Suntem diferiţi, dar egali” a fost, de aceasta dată, prezentarea unor portofolii de către fiecare ţară participantă. Portofoliile trebuiau să conţină planuri de lecţii pe tema toleranţei.
Ţările participante în cadrul proiectului:
Această vizită s-a dovedit a fi o experienţă unică, prin intermediul căreia am luat contact direct cu multiculturalitatea şi am realizat că pentru cei din Birmingham nu este greu să predai conceptul de toleranţă, având în vedere diversitatea culturală si etnică. Am ajuns in Birmingham, miercuri, 3 februarie 2010, unde am fost întâmpinate de coordonatoarea proiectului din Anglia, Jennifer Helme. După ce am servit prânzul împreună, ne-am cazat la hotelul Travelodge. În următoarele două zile (4-5 februarie) am petrecut cea mai mare parte a timpului în şcoala gazdă. Astfel, joi, 4 februarie, am servit micul dejun tradiţional la scoală Acesta a constat din ochiuri, cârnaţi, fasole boabe scăzută, bacon, pâine prăjită, unt, dulceaţă, şi nelipsitul ceai englezesc. După aceea, membrii consiliului elevilor ne-au fost ghizi în vizitarea şcolii. Am fost surprinse să descoperim o realitate uimitoare în care copiii se simt ca acasă. Fiecare sală de clasă beneficiază de materiale didactice moderne (whiteboard, videoproiector, laptop-uri, CD- play-ere); se lucrează frontal, pe centre, individual, diferenţiat, acolo unde e cazul. Profesorul de la clasa este susţinut de un profesor asistent şi de un profesor de sprijin. Numărul de elevi per clasă este de aproximativ 25. Între două săli de clasă există o cameră intermediară în care profesorul de sprijin poate să lucreze diferenţiat cu elevii care prezintă dificultăţi de învăţare. Am asistat la cateva demonstraţii de predare pe tema toleranţei (Adriana Boiti şi Cornelia Gheorghe la o grupă de grădiniţă, iar Teodora Mircea la clasa I). S-a prezentat apoi feedback-ul activităţilor desfăşurate în cadrul vizitei din România, evidenţiindu-se punctele tari / slabe. S-au conturat obiectivele prezentei vizite, şi s-a stabilit planul de lucrul al zilelor următoare. La ora prânzului, am servit masa în cantina şcolii, alături de ceilalţi profesori şi de elevii scolii. În partea a doua a întâlnirii, am prezentat activităţile desfăşurate pe tema toleranţei de la Gimnaziul de Stat “Mihai Viteazul”, Tg.-Mureş (planuri de lecţii, o piesă de teatru, un cântec, Cartea Tolerantei). Reprezentanţii Irlandei de Nord au prezentat un material despre conceptul pălăriilor gânditoare, autorul fiind Edward de Bono. De asemenea, au prezentat posibilitatea de a posta diferite materiale pe site-ul e-twinning. S-a propus ca videoconferinţa să aiba loc săptămânal, în ziua de miercuri la ora doisprezece. Am revenit în sala de festivităţi unde un grup de elevi, coordonati de un actor profesionist, au prezentat o piesă de teatru, pe care au învăţat-o în aceeaşi zi. Prima zi s-a încheiat cu o vizită în familiile profesorilor gazdă. Grupul din România a fost invitat la coordonatoarea proiectului pentru o cină tradiţională (scones, crumpets, ceai). Vineri, 5 februarie, am luat din nou micul dejun la scoală şi am asistat la un concert susţinut de copiii de la gradiniţă şi de elevii din clasele I-VI. Printre invitaţi, alături de părinţi şi personalităţi de seamă ale oraşului au participat primarul şi d-na primar a oraşului Birmingham. După spectacol, am revenit la discuţii, la o întâlnire destinată alegerii logo-ului proiectului. Dintre toate logourile propuse, am avut bucuria de a fi câstigători. Desenul a fost realizat de eleva Cernat Diana din clasa a VIII-a A, de la Gimnaziul de Stat ”Mihai Viteazul”. Reprezentanţii Norvegiei au prezentat un material video privind predarea toleranţei la o clasă de elevi cu deficienţe de auz. Tot acum, s-a stabilit data şi tema următorului proiect care va avea loc în Norvegia (5-9 mai 2010; realizarea unui material în power point cu şase slide-uri despre istoria toleranţei la poporul roman). În continuare a avut loc premierea de către directorul şcolii, domnul Jon Gale, a elevilor care s-au dovedit toleranţi în decursul săptămânii. Toţi participanţii la proiect au primit diplome de participare . Seara s-a încheiat cu o cină tradiţională (peşte şi cartofi prăjiţi) şi cu o prezentare de dansuri tradiţionale englezeşti. În ultima zi a vizitei, sâmbată, 6 februarie 2010, am fost într-o excursie la Stratford-upon-Avon, locul de naştere al marelui Shakespeare. Am vizitat casa sa memorială, am explorat oraşul pe celebrul double-decker. Am luat prânzul la restaurantul Jimmy Spices, cu mâncăruri din mai multe colţuri ale lumii. Duminica, 7 februarie, ne-am întors acasă. Acest proiect a reprezentat pentru noi o experienţă unică atat din punct de vedere profesional, cât şi personal. Am întâlnit oameni deosebiţi, am văzut lucruri pe care şi noi le-am dori în învăţământul romănesc, am învăţat foarte multe lucruri, printre care ar fi faptul că valorile morale sunt mai importante decat simpla transmitere de informaţii. De asemenea, am avut ocazia de a comunica direct cu vorbitori nativi de limbă.
Beneficiar: Gimnaziul de Stat “Mihai Viteazul”, Tg.-Mureş Coordonator proiect Romania: Mariana Farcaş Responsabili: profesorii de limba engleză,Gomotirceanu Laura,Pintilie Tunde director adjunct:Imre Marta
Locul de desfăşurare: Sem Skole,Tonsberg,Norvegia Perioada: 5-9 Mai 2010 Tema proiectului: We are different, but all the same Subiectul întâlnirii din Norvegia:Istoricul Tolerantei
În perioada 5-9 Mai 2010, am participat la o vizită de lucru în cadrul proiectului Comenius la Sem Skole, scoala din orasul Tonsberg din Norvegia. Tema proiectului “Suntem diferiţi, dar egali” a fost, de aceasta dată, prezentarea unor portofolii de către fiecare ţară participantă. Portofoliile trebuiau să conţină 6 slide-uri pe tema istoricului toleranţei.
Ţările participante în cadrul proiectului:
Această vizită s-a dovedit a fi o experienţă unică, prin intermediul căreia am luat contact direct cu multiculturalitatea şi am realizat că pentru cei din Tonsberg nu este greu să predai conceptul de toleranţă, având în vedere diversitatea culturală si etnică. Am ajuns in Tonsberg, miercuri, 5 mai 2010, dupa un lung si obositor drum. Acolo am fost întâmpinate de profesoara de engleza de la Sem Skole,Tove Anderssen,care ne-a asteptat la gara si ne-a condus la hotelul Klubben Quality Hotel, unde ne-am cazat. În următoarele două zile (6-7 Mai) am petrecut cea mai mare parte a timpului în şcoala gazdă,am facut cunostinta cu colectivul de profesori de la Sem Skole,dar si cu ceilalti membri ai echipelor participante in proiect. Astfel, joi, 6 Mai, am servit micul dejun la hotel ,dupa care am luat autobuzul si ne-am indreptat spre Sem Skole.Aici am fost intampinate cu caldura de catre colectivul de profesori care ne-au asteptat cu cafea,ceai,briose si fructe. Sala profesorala este dotata cu o mini bucatarie,in care profesorii pot sa-si pregateasca o cafea sau un ceai inainte de a intra la ore. Dupa ce am servit o cafea si ne-am cunoscut,am fost invitati sa luam parte la spectacolul de deschidere,pregatit de elevii scolii,cu ocazia sosirii echipelor Comenius. Am asistat la un program deosebit de interesant si emotionant cu cantece,dansuri moderne,scenete.numere de pantomima, ba chiar mai mult,am invatat si un cantec in limba norvegiana,gratie posterelor pregatite in prealabil de catre organizatori, cu versurile cantecului respectiv.A fost un moment deosebit de special si cu totii ne-am simtit bine primiti. Dupa spectacol, am fost condusi intr-o sala de clasa unde au avut loc discutii de cunoastere si discutii pe baza proiectului si totodata s-a prezentat programul de desfasurare al proiectului Comenius in cele 4 zile.Am servit un pranz traditional norvegian in scoala,care consta intr-un sandwich cu sunca si cascaval si legume proaspete(morcovi si telina).Scoala promoveaza ideea de a manca sanatos printr-un program intitulat”Sa mancam sanatos!’’-fiecare elev beneficiaza de acest pranz din partea scolii, in fiecare zi,asa ca parintii lor nu mai trebuie sa se confrunte cu problema mancarii cat timp copilul lor e la scoala. Dupa pranz, s-a prezentat feedback-ul activităţilor desfăşurate în cadrul vizitei din Anglia, evidenţiindu-se punctele tari / slabe prin intermediul palariilor ganditoare. În partea a doua a întâlnirii, am prezentat activităţile desfăşurate si materialele pregatite pe tema istoricului toleranţei cu privire la rromi, de la Gimnaziul de Stat “Mihai Viteazul”, Tg.-Mureş (planuri de lecţii,chestionare,datele istorice,lectiile sustinute,proiecte). Reprezentanţii Norvegiei au prezentat un material despre toleranta fata de poporul lapon,echipa Angliei a sustinut un material despre toleranta cu privire la emigranti,Irlanda de Nord a pregatit un material despre problemele dintre catolici si protestanti iar Polonia a prezentat un scurt istoric al tolerantei in general. Prima zi s-a încheiat cu o vizită la una din profesoarele din Norvegia, Britt.Aici am fost invitate la cina,mai bine zis la un barbeque,pe terasa.Am avut sansa sa vizitam o casa specific norvegiana si sa mancam numai bunatati pregatite in stil norvegian:somon la gratar,porumb fiert,diferite salate de peste,frigarui de pui,porc,miel la tava,salata de fructe de mare,salata de cartofi dar si un desert pe masura-tort,inghetata,fructe. Vineri, 5 februarie, am luat micul dejun la hotel şi am mers din nou la scoala.Aici colectivul de profesori ne-au fost ghizi in vizitarea scolii.Am ramas surprinse de spatiul mare pe care il detine scoala in raport cu numarul de elevi-450-.multitudinea materialelor didactice din fiecare sala de clasa(whiteboard,videoproiector,laptop-uri,computere,sisteme audio,microfoane,CD-play-ere,aparate xerox).La fiecare ora de curs sunt prezenti 2 profesori simultan.In scoala sunt integrati si copiii cu disabilitati-surdo-muti-alaturi de cei fara probleme.In fiecare activitate exista un profesor translator pentru copiii surdo-muti,mai mult,in fiecare toaleta sunt postere cu limbajul semnelor.Numarul elevilor per clasa e de aproximativ 20.Scoala detine si sali special amenajate pentru cursurile de bucatarie/gatit dar si sali pentru cursurile de atelier: tesut,cusut etc.Sala de sport e imensa prevazuta cu cabine de dus, frigidere cu apa si dulciuri,vestiare etc.Spatiul de joaca detine tobogane,leagane,trambuline,cercuri cu nisip.Scoala detine un teren de fotbal care iarna devine patinoar,teren de basket,teren de volley cu nisip, piste de skateboard, masa de tennis, mese de studiu in aer liber. Am fost deosebit de impresionati de cultul ideei de a proteja, respecta,iubi si studia natura.Elevii au foarte multe activitati in acest sens; se organizeaza drumetii in paduri,pe insule sau in munti in vederea cultivarii cunostintelor despre natura si mediul inconjurator.Am asistat la o lectie deschisa de limba engleza sustinuta de profesoara de engleza Tove,din Norvegia, am discutat cu elevii,am facut poze si am raspuns la intrebarile adresate de catre elevii curiosi. Dupa vizitarea scolii am servit la scoala, pranzul cu sandwich-uri din peste,sunca , fructe de mare si placinte cu dulceata si branza. Dupa pranz profesoara Britt din Norvegia a prezentat cateva materiale despre comunitate si legaturile acesteia cu scoala. S-a discutat planificarea materialelor si a activitatilor in Irlanda de Nord, perioada urmatoarei vizite,stabilirea temei proiectului-legaturile comunitatii cu scoala-cat si stabilirea unei date pentru Ziua Internationala a proiectului Comenius-24 septembrie. Reprezentanta Irlandei de Nord,Christine , a prezentat tehnici IT de operare pe calculator, s-a propus utilizarea programului Skype si VoiceThread pentru o mai buna colaborare intre echipele Comenius. Ziua s-a incheiat cu o croaziera pe vas la ‘Capatul Lumii’ unde am luat cina-(la bordul vasului)- specific norvegiana bogata in fructe de mare. Spre seara am iesit pe o terasa la malul marii impreuna cu tot echipajul Comenius. Sambata,8 Mai, am vizitat muzeul Vikingilor, mormintele celor mai importanti conducatori vikingi,ne-am jucat jocuri vikinge-am tras cu arcul, am invatat sa manuim securea sau sa ne mentinem echilibrul pe niste scanduri special concepute sa ne aminteasca de corabiile vikinge. Restul dupa-amiezii l-am petrecut la cumparaturi.Spre seara ne-am intalnit toti la cina la un restaurant pe malul marii unde ne-am luat ramas bun. Duminica, 9 Mai, ne-am întors acasă. Acest proiect a reprezentat pentru noi o experienţă inedita si unica atat din punct de vedere profesional, cât şi personal. Am întâlnit oameni deosebiţi, am văzut lucruri pe care şi noi le-am dori în învăţământul romănesc, am învăţat foarte multe lucruri, printre care ar fi faptul că valorile morale sunt mai importante decat simpla transmitere de informaţii. Am avut oportunitatea de a vizita una dintre cele mai frumoase tari, sa cunoastem oameni extraordinari si sa fim cazate in cel mai vechi oras din Norvegia,Tonsberg.Am facut cunostinta cu un nou sistem de invatamant,total diferit de cel din Romania,ne-am imbogatit orizonturile profesionale cu metode si tehnici de predare noi,am legat prietenii cu oameni din diferite colturi ale lumii. Intr-un singur cuvant as putea sa imi rezum impresiile dobandite in Norvegia .............minunat!
Un pas înainte în derularea proiectului Comenius “Suntem diferiţi, dar egali”
În sprijinul acestei afirmaţii, vine şi ultima etapă a proiectului “Suntem diferiţi, dar egali”, desfăşurată în Polonia în perioada 8- 13 iunie a. c. Astfel, Gimnaziul de Stat “Mihai Viteazul “ din Tg. Mureş a fost reprezentat de d-na invăţătoare Maria Dulău, de d-na Adriana Boiti-profesor de limba engleză şi de d-na Anca Crăciun- profesor de biologie. Ultima mobilitate din cadrul acestui proiect a avut drept scop evaluarea întregului proiect alături de participanţii şcolii nr. 47 din Czestochowa (Polonia), Oakgrove (Irlanda de Nord), Sem Skole ( Norvegia) şi Chilcote Primary School(Anglia), dar şi abordarea unei teme extrem de interesante şi de actuale: Educaţia pentru sănătate. Fiecare ţară participantă a pregătit trei reţete de mâncare sănătoasă şi trei jocuri de mişcare. Una din ideile propuse a fost chiar aceea de a aduna toate aceste reţete într-o mini- carte de bucate internaţională. Jocurile de mişcare urmează a fi aplicate în fiecare dintre şcolile implicate în proiect prin angrenarea părinţilor, alături de elevi în aşa-numita “ provocare”: Jocul Săptămânii. Rând pe rând, aceste jocuri au fost prezentate şi puse în practică cu ajutorul elevilor polonezi. De asemenea, toţi cei implicaţi în proiect au avut ocazia de a experimenta personal o serie de jocuri antrenante de mişcare , propuse de învăţătorii polonezi. Pentru că la ideea de “corp sănătos” contribuie şi o nutriţie adecvată, alături de mişcare, gazdele poloneze au oferit spre degustare diverse mâncăruri sănătoase: salată de legume, prajituri preparate în casă, mâncare de spanac, ba chiar şi o supă preparată din sfeclă roşie. Demonstraţiile culinare şi sportive au fost urmate de o vizită a şcolii nr. 47 din Czestochowa, unde cadrele didactice de la Gimnaziul “Mihai Viteazul” au avut ocazia să asiste la ore de limba engleză la ciclul primar şi secundar, la ore de abilităţi practice, istorie şi matematică.Potrivit spuselor celor trei cadre didactice mureşene, sistemul de învăţământ polonez este în mare măsură similar cu cel românesc. Totuşi, există o diferenţă uluitoare pentru noi: elevii nu părăsesc incinta şcolii în pauze, rămânând pe holurile largi. Încercăm să ne imaginăm cum ar fi ca elevii români să rămână şi ei pe coridoare în pauze… Dincolo de acest aspect, ora de abilităţi practice a fost impresionantă, o oră relevantă pentru a înţelege importanţa istoriei pentru polonezi. Elevii unei clase a IV-a au modelat din plastilină diverse monumente şi clădiri reprezentative pentru ei, pe baza unor imagini , acompaniaţi de muzică ambientală, clasică. La finele orei, miniaturile, printre care si cea a Iasna Gorei , au fost expuse şi apreciate de invăţătoarea acelor elevi. Sentimentul patriotic, cultivarea valorilor morale , spiritul de apartenenţă la un popor greu încercat s-au făcut simţite şi prin intermediul unor proiecte pe grupe , concepute în cadrul orei de istorie. Elevii au realizat proiecte despre oraşul lor, Czestochowa, contribuind cu informaţii despre monumente, imagini cu costumele lor populare, colaje, etc. Deoarece educaţia formală nu poate fi completă fără educaţia informală, gazdele poloneze au hotărât că ar fi bine să împărtăşească şi cu ceilalţi participanţi ai proiectului Comenius din suflul lor patriotic. Astfel, cele trei cadre didactice de la Gimnaziul de Stat”Mihai Viteazul”, au avut oportunitatea să afle multe informaţii în peregrinările de la Iasna Gora şi din Cracovia, informaţii pe care le pot impărtăşi mai departe elevilor lor, despre istoria şi cultul religios catolic al Poloniei, despre devotamentul faţă de suveranul pontif Papa Ioan Paul al II-lea. Emoţionantă, dureroasă şi captivantă a fost vizita în fostele lagăre de concentrare de la Auschwitz şi Birkenau , unde au fost exterminaţi fără milă peste 20. 000 de polonezi, alături de evrei şi ţigani. Polonezii doresc însă ca această parte a istoriei lor să fie cunoscută, cu scopul de a nu se repeta niciodată. Una peste alta, noua experienţă din cadrul proiectului Comenius “ Suntem diferiţi, dar egali”, s-a dovedit a fi o experienţă educativă pentru cadrele didactice implicate, o oportunitate de care se doreşte a se beneficia în continuare printr-o posibilă reaplicare prin intermediul proiectelor Comenius la fondurile Uniunii Europene , în anul 2012.
|